torsdag den 1. marts 2012

Sønderjysk rugbrødslagkage mums

Sønderjysk rugbrødslagkage
Nyd denne dejlige sønderjyske specialitet med masser af friske sommerbær.
(8-10 stykker)


Lagkagebunde:

250 g sukker
4 æggeblommer
2 spsk. koldt vand
125 g rugbrød (den gammeldaws slags uden kerner)
2 spsk. hvedemel
1 spsk. kartoffelmel
2 spsk. kakao
1 tsk. bagepulver
100 g hasselnødder eller mandler
4 æggehvider

Råsyltede hindbær:600 g friske hindbær i mangel af bedre...frosne hindbær

100 g rørsukker
korn fra ½ vaniljestang
¾ liter piskefløde

Pynt:
100 g friske hindbær
100 g blåbær
høvlet chokolade

1. Pisk sukker, æggeblommer og vand, til de er lyse og lette.

Riv rugbrødet så fint som muligt. Bland rugbrød, hvedemel, kartoffelmel, kakao, bagepulver og finthakkede nødder i en skål.
Vend blandingen i æggeblommerne.
Pisk æggehviderne stive, og vend dem derefter forsigtigt i dejen.
Spred dejen ud i tre forme (ca. 22 cm), og bag dem ved 200 gr. i 8-12 min.

2. Bland hindbær, sukker og vaniljekorn i en skål.

3. Pisk fløden til skum, læg lagkagen sammen med hindbær og flødeskum, gem noget flødeskum til at pynte kagen med.

4. Pynt kagen med flødeskum, friske hindbær, blåbær og høvlet chokolade.




3 kommentarer:

  1. Den kunne jeg ønske til næste gang vi skal til fødselsdag hos jer. Det lyder da lækkert med rugbrød, synes jeg. Det vil jeg glæde mig til....

    SvarSlet
  2. he he du har smagt den til Celines 3 års fødselsdag - men jeg laver den gerne igen :)

    SvarSlet
  3. Nåe ja den kunne jeg også godt lide. Så mer' af sammen lækre kage.TAK...Mette jeg ville ligge et link til din blog i FB kager og dekora... så flere lærer din blog at kende..

    SvarSlet

Efterlad gerne en kommentar - det gør mig glad! :)