onsdag den 16. maj 2012

Den nemme rabarberkage

Den nemme rabarberkage


I min familie har vi en kage opskrift, der bliver bagt hvert år i maj. Opskriften er nedarvet fra en arbejdskollega til min mor og nu til mig.
Den er så nem, at jeg flere gange har bagt kagen på arbejdet - som en "shake'N'bake" kage.


Ovnen sættes til 175 grader varmluft og bages i 45 minutter

Opskriften:

et par stilke rabarber (2-3stk)
1dl. kaffefløde - kan erstattes af mælk
1/2 dl. mælk
200 gram sukker
1 æg
180 gram mel
1 tsk. bagepulver
2 håndfulde kokos

Tilbehør:
Creme fraiche, is, flødeskum eller lign.

Kagen er meget nem - alle ingredienser (undtagen rabarber) røres sammen med en ske.
Dejen hældes i en smurt form.
Rabarberne skæres i 2-3cm lange stykker og stikkes ned i dejen enten tilfældigt eller i et mønster.
Bages i ovnen i 45 minutter ved 175 grader varmluft.


Ønsker man kagen mere fugtig/klæg - kan man "marinere" rabarberstykkerne i en pose, med noget af sukkeret i 15min. Væsken der herefter opstår blandes i dejen inden den kommer i formen.
 Eventuelt kan man yderligere tilsætte 1/2 mere mælk


Skal du lave kagen som en "Shake'N'Bake" putter du alle ingredienserne (undtagen rabarber) i en pose, slår knude på posen, ryster godt og klipper en snip at hjørnet.
Så hælder man dejen i formen og stikker herefter rabarberstykkerne i dejen.
Og så i ovnen......


De tørre ingredienser - i en pose - mangler bare æg og væske -  ingen opvask af skål eller ske :)

Rabarberne kan erstattes af anden frugt - på grund af det store sukker indhold, egner sur frugt sig særligt godt - som stikkelsbær eller tyttebær eller lign.

Velbekomme!

6 kommentarer:

  1. Hvis man erstatter fløden med mælk, bliver overfladen bare ikke knasende sprød. Der mangler dl ved 1/2 mælk...
    Smart at ryste det hele sammen i en pose klar til at hælde i formen!

    SvarSlet
  2. Jeg synes nu at sprødheden bevares, dog ikke i samme forhold som hvis man bruger fløde. Det har nok noget at gøre med det lave fedt indhold, kagen får, ved brug af mælk.
    Jeg retter det straks med dl... tak for de vågne øjne.

    SvarSlet
  3. Hej Mette. Tusind tak for opskriften. Jeg puttede dog kaffefløden i + ½ dl mælk i også, da der jo ikke er fedtstof i kagen ellers. Jeg puttede så også ca. 100 g frosne hindbær i (mit barnebarns forslag) samt 1 tsk. vaniliepulver. Den blev super lækker og tilpas lækker syrlig, en lille smugle svampet, så det passede bare så godt sammen. Kunne godt finde på også at putte lidt hakket mandler i næste gang :) Nem lækker kage. kzzzzzzzzzzz Mille

    SvarSlet
  4. Hej Mille-mus
    God ide, med hindbær. Jeg tror nu også det ville være lækkert med mandler i. Mener egentlig, at jeg har forsøgt det tidligere, med held.
    Altid dejligt når en opskrift bringer glæde ;)
    Knus Mette

    SvarSlet
  5. Nem og lækker kage. Har bagt den i dag og det tager jo ingen tid at bikse den sammen. Og den smagte lækkert.

    SvarSlet
  6. Ja, Merete, den er nem og lækker.
    Dejligt, at der bliver sat pris på de opskrifter, jeg lægger ud :)

    SvarSlet

Efterlad gerne en kommentar - det gør mig glad! :)