mandag den 16. april 2012

Cars - mcQueen

Lightning mcQueen - kage

Jeg havde påstået, at jeg sagtens kunne lave en mcQueen kage....så det blev jeg bedt om at lave :o
( min første - jeg har jo kun piger og er ikke vant til "drenge kager" )
Jeg var bekymret, om jeg kunne leve op til mine egne høje krav til kagen.


Jeg startede med at bage denne kage:

Mudcake

Ovnen tændes på 180 grader
varmluft

Ingredienser:

465 g. blødt smør
660 g. sukker
2 spsk. Vaniljesukker eller korn fra vaniljestang
6 æg
400 g. hvedemel
320 g. kakao
2 tsk. bagepulver
2 tsk. natron
6 dl Kærnemælk

Smør, sukker og æg blandes i røremaskine og tørre ingredienser blandes først sammen, hvor man herefter mikser det skiftevis i æggeblandingen sammen med kærnemælk.

Bages i ca. en time afhængig af ovntype.

Da kagen var bagt, skar jeg den over i to halve og flækkede den.
Disse 4 lag blev lagt sammen en kaffecreme.
Jeg bagte en kage yderligere som bilen kunne stå på, samme opskrift
 - mindre creme og ingen fondant på, - men med Royal Icing som grønt græs.

 Opskrift på Royal Icing
1 bæger past. æggehvider
ca. 300 gram flormelis
Røres i køkkenmaskinen med K-spaden til massen danne bløde toppe.
Kan også røres med træske.

Græsset kan enten sprøjtes med græs-tyl - eller bearbejdes med en gaffel i opret gående bevægelser.
Jeg valgte sidst nævnte metode, for ikke at græsset blev for pænt og tøset.

Kaffecreme

9 dl. flormelis (ca. en pakke)
2,5 dl. kakao
180 g. blødt smør
1,25 dl. lun mælk
3 tsk. vanillesukker

Mælken varmes i mikroovnen og tilsættes 1-3 spsk instant kaffe.
1spsk. = børnevenlig (løfter chokolade smagen men smager ikke af kaffe)
2 spsk. voksenvenlig (de fleste der ikke kan lide kaffe, kan stadig lide smagen af cremen)
3 spsk. kaffeelsker-venlig ....

Nu er kagen smurt op og ligner en firkantet kage, så tænder man for computeren (og googler billeder af mcQueen, eventuelt Youtube (how to)) eller låner sønnikes legetøjs mcQueen.
Så er det igang med kniven, skære - skære.
Prøv at forme kagen til en bil med bløde former. Husk hullerne til hjulene, udstikkes med en passende rund udstikker, i forhold til bilen. Så smøres kagen op med den lækre kaffecreme - Man kan selvfølgelig bruge andre slags cremer - her anbefaler jeg absolut smørcremer eller lignende da det skal være en creme "der holder formen" efter køl.
Den skulle gerne se nogenlunde sådan her ud.

Så skal bilen overtrækkes med fondant i rød - selvfølgelig.
Jeg brugte to forskellige pastafarver for at ramme farven.
Christmas red og Ruby - for lige at brække farven.

 Afskåret kage rester kan altid bruges - evt, til cakepops - og i dette tilfælde til dæk.
Resterne smuldres og blandes med lidt creme, til massen får en romkugle konsistens. Gøres dette på køkkenmaskinen er det K-spaden der skal bruges.
Massen er klar, når den samler sig i skålen. Hænderne (brug evt. handsker) eller håndmikseren kan selvfølgelig også bruges.
Denne cakepop masse, trilles i hånden til en kugle, der trykkes flad.
Ca. 2- 3 cm høj - afhængig af hullet, man har udstukket til hjulene.
Tag nu en rund udstikker, der er en tand mindre, end den man tidligere har brugt på bilen og udstik hjulet i massen. 4 stk. skal bruges evt. 5 til et "reserve dæk"  :)


Placer dækket på en udrullet cirkel af sort fondant og fold fondanten op omkring cakepop massen.
Hvis man har en præger, der kan minde om dæk mønster. Kan man præge en lille strimmel fondant, og rulle det omkring dækket.

Jeg er så heldig at have en kage-printer, - så detaljerne på dækkene kunne nemt printes ud og evt. yderligere dekoreres. som f.eks. forlygterne  - de blev tegnet op og påført lidt guld og sølv glimmer.


Nu er det bare at sætte dækkene på bilen og de sidste detaljer som evt. lynet med af siden. Rust-ease bumpersticker på kølerhjelmen osv.
I dette tilfælde skulle der stå Jonathan langs siden.
Og resultatet.......

Læg gerne en kommentar - det gør mig glad :)

8 kommentarer:

  1. Ja den er simpelthen så flot - det må da have været en succes hos Jonathan og hans familie!
    Det er jo også en større proces du skal igennem, før det færdige resultat er klar.....Flot - flot.

    SvarSlet
  2. Super fin :-) vil du dele mærkerne du har printet til bilen? Jeg skal selv lave en tilsvarende og synes ikke at jeg har haft held til at finde mærkerne :-( Hvis du vil dele er jeg en glad modtager... piablom@city.dk

    SvarSlet
  3. Tak for de pæne ord. Det kan du tro Pia - jeg sender dig straks en mail :)

    SvarSlet
  4. Den er bare super flot. Og fedt med vejledning og billeder. Jeg vidste ikke det med kageresterne. Det var et godt fif.

    SvarSlet
  5. Tak Merete
    Jeg takker mange gange for de pæne ord.
    Jeg skal lige lave en konfirmationskage, men jeg har en del kagerester i fryseren - så mon ikke at næste projekt bliver cakepops???

    SvarSlet
  6. WOW !! Den er så fin!

    Jeg står netop for at skal lave en til min søn, og vil høre, om jeg mon kan købe printede dæksider og dekorationer til bilen af dig?

    Smil fra Mia

    SvarSlet
  7. Hej Mia
    Min kageprinter er desværre nede for tiden, men jeg sender gerne filerne på en mail.
    Kage hilsner
    Mette

    SvarSlet
  8. Hej Mette men jeg kan se at den er svært men alligevel god til kager

    SvarSlet

Efterlad gerne en kommentar - det gør mig glad! :)