onsdag den 25. april 2012

Silicone.......

Silicone - forme

I forbindelse at jeg skulle bestille noget sukkerpapir/fondantpapir til min printer, faldt jeg over noget fødevaresikkert silicone støbemasse.

Veiners/bladprægere er lidt små pebret - specielt hvis man gerne vil have specielle bladprægere.
Man tager en givet mængde siliconemasse og tilsætter en givet mængde hærder, blander i ca 5 min. (det er vigtigt at blande ordentligt og forsøge at undgå luftbobler i massen)

Herefter hælder massen i en form/skål eller lignende og de ønskede objekter placeres i massen. Nu skal massen tørre i 8 - 12 timer (længere tid, hvis man har været sjusket med iblandingen af hærderen - hmm!)

kan være lidt svært at se, men nederste billede er et primulablad og et jordbærblad.
Tørre, tørre, tørre .....vi spoler lidt frem...
ud af formen.... og tingene ud.


Dette var så resultatet......det var nemmere end jeg regnede med veinerne/ bladprægerne klippede jeg ud efter de blev vendt ud af formen.

Selvom det er fødevaresikker silicone, anbefaler jeg, at vaske formene grundigt inden brug.

Mere update om min giveaway - snart -jeg trækker en vinder i maj - mellem mine faste læsere.

Efterlad gerne en kommentar - det gør mig glad!

7 kommentarer:

  1. Spændende med de forme - det er imponerende, hvad man så kan spare af tid, tænker jeg!

    SvarSlet
  2. Ja, tid er penge - og kan man spare lidt her og der....
    :)

    SvarSlet
  3. Jeg savner en opskrift på dine lækre knækkede. Ved godt
    det ikke er kage. Men de er så lækre!
    Der skal stå KNÆKBRØD! Taknemmelig hvis
    den kommer her, er nemt at slå op så!

    SvarSlet
  4. Jeg skal gerne lægge en opskrift ind af de lækre knækbrød. De er også super nemme at lave.
    :)

    SvarSlet
  5. hold da op det var smart med silikonen

    Gert

    SvarSlet
  6. Mette, nu ved jeg jo ikke, hvor tyk massen er, men ville man i princippet kunne pensle eller smøre det på og derved undgå luftbobler? Og har du prøvet at lave en rosenblads-veiner?

    SvarSlet
  7. Jo, i princippet vil man nok kunne det - men massen er rimelig flydende. jeg har fundet ud af, hvis man hælder op i en lille beholder -venter 5-10 min så synker bladet, man skal støbe, ikke ned i massen. Men jeg det næste jeg skal købe er amazing mould putty - jeg har tidligere købt hjemmelavet silicone forme på iOffer - lavet at amazing mould putty.
    http://www.metalclay.co.uk/amazing-mold-putty-moulding-compound/
    http://youtu.be/2qo9mjGqJ-Y

    SvarSlet

Efterlad gerne en kommentar - det gør mig glad! :)