mandag den 14. maj 2012

De go'e sprøde knækbrød

De go'e sprøde knækbrød 

Ja, jeg har været lidt fraværende på bloggen, men er nu tilbage....
Og efter flere opfordringer, vil jeg denne gang lægge en opskrift ind af mine go'e sprøde knækbrød.

Tænd ovnen på 180 grader. Bages 13-18 min afhængig af ovnen.

Her er opskriften:

1 dl. havregryn
1 dl. hørfrø
1/2 dl. hvide sesamfrø
1/2 dl. sorte sesamfrø
(- kan erstattes med hvide sesamfrø)
1dl. solsikkekerner
1/2 dl (2 håndfulde) Nigella frø
(-fås hos grønthandleren eller i Tiger)
 3 1/2 dl. mel - må gerne være fuldkornsmel
1 tsk. fint salt
1 tsk. bagepulver
1/2 dl.olivenolie
2 1/2 dl. vand

De tørre ingredienser blandes i en skål, vand og olie tilsættes hvorefter dejen bliver til en tyk grød.
Man kan selvfølgelig undlade nigella frøene eller tilsætte græskarfrø eller andet, man lige synes der skal i.
Kun fantasien sætter grænser.
En "klat" grød lægges på et stykke bagepapir og et nyt stykke bagepapir lægges ovenpå.


Så rulles dejen tyndt ud mellem de to stykker bagepapir.
Det øverste papir fjernes og kanterne skæres pæne. Overskydende dej  lægges tilbage i skålen og bruges til næste plade.

Så skal man skære sine knækbrød ud i den ønskede form, stænger, trekanter eller bare firkantet.
Man kan evt. hvis man er lidt kreativ udstikke sine knækbrød i forskellige forme, bare husk at trykke til, da kærnerne skal hakkes over, for at få en skarp kant.


Og så skal de i ovnen - i min ovn skal de første plader have 15 min og andet hold kun 13 min.
Knækbrødene er færdige, når de er svagt brune i kanten.

Tip: er knækbrødene underbagt eller blevet bløde ved forkert opbevaring - så efterbag dem et par minutter.

Prøv dem - de smager himmelsk, - man kan hurtigt spise en hel del ;)

1 kommentar:

  1. Ahh hvor dejligt! Så kan jeg komme i gang med at bage de lækre sprøde knækbrød. Og...nye Nigellafrø er indkøbt. Tiger-butikken solgte dem!
    Tak for opskriften..

    SvarSlet

Efterlad gerne en kommentar - det gør mig glad! :)