fredag den 6. april 2012

Æggekage

Påskebagning

Hele familien skal til påskefrokost og som en lille sjov ting, til ville jeg lave nogle påskeæg.
Men ikke chokoladeæg - næ, bagte "æggekager" i æggeskaller.
Først skal man lave hul i bunden med en skarp genstand, jeg brugte en pålægsgaffel.
Herefter rystes ægget ud i en skål, (som senere skal bruges til kagen).
Så skal skallen farves, jeg brugte pastafarver opløst i en spsk. vodka og herefter fortyndet med vand.
Jeg har læst et sted, hvis man tilsætter eddike til vandet (opløser kalken i skallen) så binder farven bedre.
Jeg havde ikke noget lagereddike, så det blev til et par skefulde hvidvinseddike til hver farve.
Da æggene var farvet, så skulle kagedejen deles og farves i forskellige farver - med hjælp fra min kære datter.
Opskriften på dejen jeg brugte til æggekagerne er:

200 gram smør (helst usaltet)
225 gram sukker
250 gram mel
1 tsk bagepulver
5æg
1 tsk vaniliesukker
2 små håndsfulde kokos
1 tsk kanel

Varm ovnen op til 175 grader (varmluft)
Alle ingredienser piskes sammen med håndmikser i ca. 3 min. og deles i skåle der herefter farves med pastafarver. Hver farve dej hældes i fryseposer, hvorpå man binder en knude. Æg placeres i muffinforme evt. med folie i bunden, så æggene står stabilt. Smør evt. æggene indvendigt med olie med en lille pensel eller lillefingeren.
Forbered en bageplade med tomme muffinsforme til den overskydende dej. Klip hul på en frysepose af gangen og tryk en lille klat dej ud i hvert æg og muffinform.
Æggene fyldes med 3/4 dej og bages ved 175 grader i 15-20 min. (afhængig af ovnen).


Så skulle æggene bages i muffinform og dette blev resultatet - med skal og uden.
Der var jo en del kagedej tilbage, så mine kollegaer fik også glæde af et par påskemuffins. Så kunne jeg samtidig lige lege med min sukker-skære maskine - min Cricut Cake.

2 kommentarer:

  1. Ja de er flotte hver for sig. Men æggeskallen er der mere arbejde i, så er det godt du kan få hjælp af Freja!
    Flotte var det - og dejligt smagte de.

    SvarSlet
  2. Tak, kan se at du også har fået et par kommentarer på æggekagerne på din blog:
    http://elmbjerg.blogspot.com/

    SvarSlet

Efterlad gerne en kommentar - det gør mig glad! :)